Jalostus

Opaskoirakoulun kasvatustyön perusta on huolella laadittu ammattimainen jalostusohjelma.

Jalostusohjelmamme tavoitteena on pitkäikäinen ja toimintakykyinen työkoira. Ainoastaan omalla kasvatustyöllä ja ammattimaisella jalostusohjelmalla voidaan taata määrällisesti ja laadullisesti riittävän hyvä koiramateriaali opaskoirien koulutusta varten.

Jalostusohjelman tärkein tavoite on suurentaa opaskoirien käyttöönottoprosenttia eli soveltuvuustestien jälkeen oppaiksi hyväksyttyjen koirien kokonaismäärää. Käyttöönottoprosenttiin vaikuttavat alentavasti sekä terveydelliset että käyttöominaisuudet.

Terveys ja siihen liittyvät ominaisuudet vaikuttavat ratkaisevasti koiran käyttöikään opaskoirana. Terveydellisistä syistä ennen käyttöönottoa hylätty tai kesken uransa vakavasti sairastuva koira on suuri menetys ja lievemminkin oireileva koira saattaa joutua keskeyttämään oppaan työnsä ennenaikaisesti. Lonkka- ja kyynärterveys ovat olleet keskimäärin hyvällä tasolla ja tätä tasoa pyritään ylläpitämään. Yksi tärkeimmistä kehityskohteista on allergiat/yliherkkyydet.

Merkittävimmät käyttöönottoprosenttia alentavat käyttöominaisuudet ovat keskittyminen, koirakiinnostuneisuus (ei aggressio), porraspelko sekä tiimityöskentely/koulutettavuus. Muita huomioitavia käyttöominaisuuksia ovat valjasherkkyys, liiallinen aktivoituminen ja levottomuus.

Kaikki yllä mainitut käyttöominaisuudet ovat monitekijäisiä ominaisuuksia, joihin vaikuttaa koiran perimän lisäksi voimakkaasti sen ympäristö (mm. kasvatuskoti, koulutustavat ja sattuma, kuten esimerkiksi huonot kokemukset). Perimä antaa pohjan, jota ympäristö muokkaa ja osa näistä käyttöominaisuuksista on myös toisiinsa kytkeytyneitä. Näiden käyttöominaisuuksien huomioiminen jalostusvalinnoissa on edellä mainituista syistä haastavampaa kuin monien rakenteeseen ja terveyteen liittyvien ominaisuuksien.

Käytössämme on mm. omalla klinikalla tapahtuva terveysseuranta, ammattikouluttajien tekemä soveltuvuustestaus, oma spermapankki ja nykyaikainen kansainvälinen jalostustietojärjestelmä ammattimaisen jalostusohjelman mahdollistamiseksi. Jalostusohjelmaa ohjaa jalostustoimikunta, joka koostuu koirien hoidosta, eläinlääkinnästä, testaamisesta ja koulutuksesta vastaavista ammattilaisista. Jalostustoimikunnan toiminnassa ja jalostustyön kehittämisessä on ollut mukana vuodesta 2018 lähtien FT, jalostusagronomi Lea Mikkola.

Yhteistyökumppanit

Opaskoirakoulun yhteistyökumppaneita koirien jalostuksessa ovat erityisesti muut IGDF:n jäsenkoulut. Yhteistyötä tehdään ulkomaisten opaskoirakoulujen ja opaskoirien jalostuskeskusten kanssa. Yhteistyömuotoja ovat jalostustietojen ylläpito ja vaihto, yhteinäisten arviointimenetelmien kehittäminen sekä jalostusmateriaalin vaihto.

Historiaa

Ensimmäinen pentue Opas-kennelnimellä syntyi toukokuussa 1945. Siihen aikaan se oli saksanpaimenkoirapentue. Aina 1960-luvulle saakka suurin osa Opaskoirakoulun kasvateista oli saksanpaimenkoiria. Labradorinnoutajien kasvatus lisääntyi 1960-luvulla, ja tänä päivänä pentueet ovat lähes yksinomaan labradorinnoutajia ja silloin tällöin labradorin ja kultaisennoutajan risteytyksiä.

Oma Opvet-spermapankki on suuri etu geenivarojen laaja-alaisessa hyödyntämisessä ja säilyttämisessä, esimerkiksi ulkomaisten opaslinjaisten urosten sperman hankinnassa ja säilytyksessä.