Minulleko opaskoira?

Opaskoiran avulla pääset liikkumaan itsenäisesti aina halutessasi.
keltainen labradori opastaa käyttäjää suojatien yli

Opaskoira on Suomessa lääkinnällisen kuntoutuksen apuväline ja opaskoiraa haetaan useimmiten oman keskussairaalan näönkuntoutuksesta. Keskussairaalan kuntoutusohjaaja- Ulkoinen linkki tekee aina ensimmäisen arvion siitä, hyötyisikö asiakas opaskoirasta liikkumisen apuvälineenä. Toisen arvion soveltuvuudesta opaskoiran käyttäjäksi tekee Opaskoirakoulu keskussairaalan pyynnöstä. Opaskoiran hakijan tulee olla vähintään 18-vuotias ja kyetä huolehtimaan koiran tarpeista itsenäisesti. Opaskoiraa hakevalla tulisi myös olla riittävä fyysinen kunto sekä halu liikkua aktiivisesti.

Yleensä opaskoiran kustantaa sairaanhoitopiiri tai tapaturmavakuutusyhtiö. Jos olet menettänyt näkösi tapaturmassa, neuvoja antaa vakuutusyhtiösi.

Kahden päivän pituisella esikurssilla, tai mahdollisella kotikäynnillä, kouluttajat tutustuvat sinuun ja siihen, miten liikut. Saat tietoa opaskoiran käytöstä, oikeuksista ja velvoitteista sekä ylipäätään elämästä koiran kanssa. Pääset myös kokeilemaan kävelyä erilaisten koirien kanssa.

Esikurssin jälkeen tehdään Opaskoirakoulun esitys opaskoiran myöntämisestä maksavalle taholle. Kurssin perusteella voit myös itse vielä harkita, onko opaskoira sinulle oikea vaihtoehto.

Opaskoirat luovutetaan käyttöön joko kahden viikon kurssilla Näkövammaisten toimintakeskus Iiriksessä- Ulkoinen linkki, Helsingissä tai kotisijoituksena. Opaskoirakoulun henkilökunta ja asiakas räätälöivät parhaan ratkaisun aina asiakkaan tilanteen ja tarpeen mukaan. Yhteistoimintakurssilla opetellaan yhteistyötä uuden koiran kanssa ja liikkumista erilaisissa ympäristöissä. Lisäksi opitaan huolehtimaan koiran hyvinvoinnista eläintenhoitajan ja eläinlääkärin opastuksella. Kurssin jälkeen seuraa kotipaikkakoulutus: Kouluttaja tulee asiakkaan kotipaikkakunnalle suunnittelemaan ja opettamaan koiralle reittejä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Jo ennen koiran saantia olisi hyvä harjoitella tärkeimpiä reittejä ja asiointimatkoja oman alueen kuntoutusohjaajan kanssa. Kotipaikkakoulutus kestää vähintään viikon ja se voidaan toteuttaa monessa osassa. Kaikki tehdään asiakkaan toiveita ja tarpeita kunnioittaen. Kotipaikkakoulutusta jatketaan aina tarpeen mukaan, niin kauan, että yhteistyö lähtee sujumaan.

Koko opaskoiran uran ajan koiran käyttäjällä on tukenaan Opaskoirakoulun henkilökunta: Kouluttajat, eläintenhoitajat ja eläinlääkäri. Opaskoirien käytössä on koulun oma klinikka Opvet ja koiran saa tarvittaessa tuoda koululle hoitoon, jos suunnitteilla on esimerkiksi isompi operaatio. Eläintenhoitaja on tavoitettavissa 24/7.

Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää opaskoiratyön koordinaattori Kirsi Vassilta.

kirsi.vass@opaskoirakoulu.fi