Siirry pääsisältöön
Opaskoirakoulun logo.

Kasvata opaspentu

Pentu tarvitsee ennen varsinaista koulutusta hoitokodin, jossa sitä kasvatetaan ja valmistellaan kohti tulevaa työkoiran uraa.
keltainen labradoripentu tulee kohti kuvaajaa männynoksa suussaan

Tällä sivulla

Opaskoiran varsinainen koulutus voidaan aloittaa vasta koiran ollessa noin 1,5 vuoden ikäinen. Pentu tarvitsee ennen soveltuvuustestausta ja varsinaista koulutusta hoitokodin, jossa sitä hoidetaan ja sosiaalistetaan ja sille opetetaan hyvät käytöstavat ja perustottelevaisuutta.

Hoitoperheiden opaskoirakoulutuksen hyväksi tekemä työ on erittäin tärkeä osa Opaskoirakoulun toimintaa. Ilman vapaaehtoisia hoitoperheitä opaskoirien koulutus ei olisi tässä mittakaavassa edes mahdollista, koska silloin ei voitaisi harjoittaa omaa kasvatustoimintaa riittävässä määrin.

Opaspennut ovat mukana pentuohjelmassa syntymästään soveltuvuustestiin saakka. Pentuohjelmassa on yleensä kerrallaan kasvamassa 50-60 pentua. Pennut sijoitetaan hoitoperheisiin noin seitsemän viikon ikäisinä. Niiden kasvua ja kehitystä seurataan tarkasti pentukouluissa sekä 4, 8 ja 13 kuukauden iässä tehtävissä välitesteissä.

Neuvoja sujuvaan pentuarkeen ja ongelmatilanteisiin on aina saatavissa. Pyrimme antamaan hoitoperheillemme parhaat mahdolliset eväät pennun kouluttamiseen ja sen kasvun tukemiseen.

Mitä hoitoperheeltä odotetaan?

Pennun hoitoperheeltä odotetaan, että joku aikuinen perheenjäsen on pikkupentuvaiheen ajan pääsääntöisesti kotona. Niin pentu kiintyy paremmin ihmiseen, ja yksinoloharjoitukset on mahdollista toteuttaa järjestelmällisesti. Perheellä tulee myös olla aikaa pennun kanssa touhuamiseen, sen totuttamiseen erilaisiin paikkoihin ja tilanteisiin sekä arkitottelevaisuuden opettamiseen.

Perheessä ei saisi olla toista koiranpentua tai nuorta koiraa turhan riehaantumisen välttämiseksi. Vanhempia koiria ja muita lemmikkejä saa toki olla.

Sijoitamme pentuja perheisiin, jotka asuvat korkeintaan noin 100 km:n etäisyydellä Opaskoirakoulusta. Poikkeuksena on Pirkanmaan seutu.

Opaskoirakoulu maksaa kaikki eläinlääkintäkulut pennun hoidossaoloajalta.

Hoitoperhe sitoutuu hoitamaan pennun kuljetukset ja noudattamaan Opaskoirakoulun antamia koiranpennun kasvatus- ja hoito-ohjeita. Opaskoirakoulu järjestää opaspennuille pentukouluja säännöllisesti kaksi kertaa viikossa, ja hoitoperheiden edellytetään osallistuvan niihin mahdollisimman usein, kuitenkin vähintään kaksi kertaa kuussa. Tampereella pyritään järjestämään pentukoulu vähintään kerran kuussa.

Kysy lisää

Hoitoperheenä toimimisesta voi kysyä lisää Hannele Ruokoselta: hannele.ruokonen@opaskoirakoulu.fi, p. 010 3955 902.

Opaspennun kasvattamisesta kiinnostuneille järjestetään tarpeen mukaan infotilaisuuksia Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus Iiriksessä, Helsingin Itäkeskuksessa.

Seuraava Pentuinfo pidetään torstaina 21.3. klo 18.00 Iiris-keskuksen opaskoiratilassa (5. krs). Tervetuloa!